Blog categorie: Nieuws


Laat kinderen spelenderwijs ontdekkend leren

Door: Ineke Oenema-Mostert en Gerda Woltjer

"In het onderwijs aan jonge kinderen raken wij de weg kwijt. Aan de ene kant worden wij uitgenodigd of gemaand om methodes te gebruiken. Anderzijds moet het aanbod worden afgestemd op de ontwikkelingsvariatie en de leefwereld van de kinderen. Anders trekken zij zich terug uit het onderwijsleerproces en zijn wij de kinderen ‘kwijt’.

Verder lezen →

Ben je nou helemaal digitaal geletterd?!

Door: Bernolf Kramer, docent Kind, Leren en Media bij Fontys Hogeschool Kind en Educatie, pabo Tilburg

Kinderen weten niet beter dan dat zij opgroeien met technologie: thuis, met vrienden op straat en ook op school zijn digitale media niet meer weg te denken. Digitale geletterdheid is echter voor pabo-studenten en leerkrachten uit het basisonderwijs nog niet een vanzelfsprekend onderdeel van hun onderwijs. Dit komt grotendeels uit 'handelingsverlegenheid'. De bereidwilligheid om 'iets' met media te doen is er zeker; voldoende kennis en vaardigheid ontbreken vaak.

Verder lezen →

Column Aleid Truijens - Mediawijs worden: een koud kunstje?

Wij wilden iets 'doen' voor een gouden bruidspaar en bedachten dat het leuk was alle gasten een kort filmpje over hen te laten maken. Dat moest iedereen tegenwoordig wel kunnen met z’n telefoontje. Maar hoe maakten we er één geheel van? Eén van de kleinkinderen van het bruidspaar, een meisje van 14, bood aan om de film in elkaar te zetten. Ze zou er muziek onder zetten, overgangen maken en er wat leuke effecten bij doen.

Verder lezen →

Dyslexie nader bekeken

Door: Dr. Kees Vernooij, lector emeritus Effectief taal- en leesonderwijs

Dyslexie is in Nederland een beladen woord. De discussie gaat meer over het verkrijgen van een dyslexieverklaring dan over effectieve hulpverlening aan dyslectische kinderen en/of kinderen met ernstige leesproblemen.

Verder lezen →

Slim door gym: SmartMoves of Phit2Learn?

Door: Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van Leren bij het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie, van de Open Universiteit.

De afgelopen jaren is zowel in binnen- als buitenland veel onderzoek gedaan naar het verband tussen lichamelijke activiteit en schoolprestaties. Voor pabo-docenten is het dubbel belangrijk kennis te nemen van de relatie tussen beweging en schoolprestaties.

Verder lezen →

Zie het talent in ieder kind!

.. en handel hiernaar met een talentgerichte benadering

Door H. Veenker, H. Steenbeek, M. van Dijk en P. van Geert

Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature al heel veel verschijnselen te kunnen ‘onderzoeken’ en ‘oplossen’. Dit gedrag stelt hen in staat in relatief korte tijd complexe vaardigheden te leren.

Verder lezen →

Populaire blogs