Blog


Dyslexie nader bekeken

Door: Dr. Kees Vernooij, lector emeritus Effectief taal- en leesonderwijs

Dyslexie is in Nederland een beladen woord. De discussie gaat meer over het verkrijgen van een dyslexieverklaring dan over effectieve hulpverlening aan dyslectische kinderen en/of kinderen met ernstige leesproblemen.

Verder lezen →

Column Aleid Truijens: Tussen kunst en bewegen....

Een tijdje terug zag ik een filmpje waarin jonge kinderen springend de tafels van vermenigvuldiging leerden. Ze schreeuwden in koor de sommen 'Zes Keer Twee Is Twaaalluf' en zwaaiden ritmisch met hun armen, bij elke deel van de som hoorde een beweging. De kinderen hadden rode koppen. Af en toe viel er eentje om, van puur enthousiasme. Het zag er vrolijk uit. Een uitgelaten manier vorm van 'stampen'. En hé, de tafels gingen erin als koek! Dat bleek uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Voortaan kwam elke vermenigvuldiging met getallen tussen de 1 en 10 er bij deze kinderen volkomen automatisch uit.

Verder lezen →

Slim door gym: SmartMoves of Phit2Learn?

Door: Renate de Groot, hoogleraar Biopsychologie van Leren bij het Welten-instituut, het onderzoekscentrum voor leren, doceren en technologie, van de Open Universiteit.

De afgelopen jaren is zowel in binnen- als buitenland veel onderzoek gedaan naar het verband tussen lichamelijke activiteit en schoolprestaties. Voor pabo-docenten is het dubbel belangrijk kennis te nemen van de relatie tussen beweging en schoolprestaties.

Verder lezen →

Zie het talent in ieder kind!

.. en handel hiernaar met een talentgerichte benadering

Door H. Veenker, H. Steenbeek, M. van Dijk en P. van Geert

Kinderen zijn vaak grenzeloos nieuwsgierig. Ze zijn onderzoekend, stellen vragen waarop je als volwassene soms ook het precieze antwoord niet weet en ze proberen vol enthousiasme de wereld om zich heen te begrijpen. Bovendien lijken ze van nature al heel veel verschijnselen te kunnen ‘onderzoeken’ en ‘oplossen’. Dit gedrag stelt hen in staat in relatief korte tijd complexe vaardigheden te leren.

Verder lezen →

Column Aleid Truijens

Geluid is een trilling die door de lucht gaat.
De trillingen gaan door de lucht als golven.


Zet deze regels in een mooie typgrafie, met veel wit eromheen, en je hebt een strofe van een gedicht. Ze ziet het voor je, die metafoor. Heel doeltreffend. Geluid is ongrijpbaar, maar nu lijkt het of we het te pakken hebben. Geluid trilt en golft.

Verder lezen →

Taalgericht W&T-onderwijs op de basisschool

Door: Dr. Jantien Smit en dr. Martine Gijsel (Hogeschool Saxion, APO, Deventer), Drs. Meie van Laar en Katja van der Geer (NEMO Science Museum, Amsterdam), Dr. Anna Hotze en drs. Edith Louman (Hogeschool iPabo, Amsterdam/Alkmaar), Dr. Arthur Bakker (Universiteit Utrecht)

Welke taal staat centraal bij onderwijs in Wetenschap en Techniek (W&T)? Hoe kan een leerkracht ruimte maken voor bijdragen van leerlingen en de leerlingen laten nadenken en praten over natuurkundige fenomenen? Hoe kan een leerkracht ondersteuning bieden bij het gebruik van school- en vaktaal? Deze vragen stonden centraal in het Taal en Techniek-project (TET-project). In het schooljaar 2015-2016 werden op twee locaties in Nederland 20 basisschoolleerkrachten geprofessionaliseerd in het voorbereiden en uitvoeren van taalgericht W&T-onderwijs.

Verder lezen →

Populaire blogs